Γνωσιακή Ψυχολογία

Ψέματα και τάσεις φυγής από το σχολείο;

1 Ιούλ. 2008


Η εφηβεία, η πιο πολυσυζητημένη ηλικία που βασανίζει μαζί με τους έφηβους και τους ίδιους τους γονείς. Γιατί, γιατί, γιατί…; Τόσα ερωτηματικά γεννιούνται ξαφνικά στο παιδί που θέλει γρήγορα να μεγαλώσει και άλλα τόσο ανα-γεννιούνται στους γονείς που προσπαθούν να καταλάβουν τι του συμβαίνει. Το αποτέλεσμα; Συγκρούσεις, τσακωμοί, ψέματα και τάσεις φυγής ή απομόνωσης.


Ας δούμε μαζί μερικά ένα περιστατικό για να κατανοήσουμε περισσότερο κάποιες από τις εφηβικές εκρήξεις:


Το ψέμα:ο πιο εύκολος τρόπος για να ξεφύγει ο έφηβος

 

Μαρία, 15 ετών, 3η γυμνασίου


Η Μαρία είναι μία μέτρια μαθήτρια στο σχολείο και παρουσιάζει ιδιαίτερα έντονες αντιδράσεις στο σπίτι. Εκνευρίζεται πολύ όταν οι γονείς της μιλούν για την επίδοσή της στο σχολείο. Η μητέρα της ανησυχεί για τις παρέες της και φοβάται το κάπνισμα ή τα ναρκωτικά με τις παρέες που έχει «μπλέξει».

Τι είπε στη συνάντησή μας:
Μ:Το Σάββατο έχουμε ετοιμάσει έξοδο με τα παιδιά. Δεν θα το πούμε στους γονείς μας. Θα πούμε πως κάνει πάρτι η Γιώτα για να κοιμηθούμε στο σπίτι της και μετά θα βγούμε κρυφά για να πάμε σε ένα «trance πάρτι».
Ε.Σ. Εσύ γιατί δεν θέλεις να το πεις στους γονείς σου;
Μ: Γιατί κανείς δεν πρόκειται να με καταλάβει! Και η μαμά μου δεν πρόκειται να μ’ αφήσει να πάω σε τέτοια μέρη!
Ε.Σ. Δηλαδή τι έχουν αυτά τα μέρη;
Μ: Είναι όλοι ντυμένοι περίεργα. Είναι το στυλ τέτοιο και γίνονται διάφορα μέσα.
Ε.Σ. Εσύ γιατί θέλεις να πας εκεί;
Μ: Γιατί έτσι το κανονίσαμε με τα παιδιά και μετά θα έχουμε να το λέμε. Δεν μπαίνεις εύκολα σε τέτοια μέρη.
Ε.Σ. Σε ποιους θέλετε να το λέτε δηλαδή;
Μ: Στο σχολείο! Όποιος πάει σε τέτοια μέρη γίνεται αμέσως γνωστός!

 

Πώς εξηγείται το ψέμα;


Η γενικότερη πίεση για την καλή επίδοση στο σχολείο έχει κάνει τη Μαρία να συγκρούεται με τη μητέρα της. Κάθε συζήτηση καταλήγει στο διάβασμα. Η μητέρα της μάλιστα χρησιμοποιεί τη μέθοδο της «ανταμοιβής» για να την κάνει να παίρνει μεγαλύτερους βαθμούς. Δηλαδή, της «τάζει» δώρα για κάθε στόχο που της θέτει.


Η Μαρία, όπως και κάθε έφηβος, ψάχνει την αναγνώριση. Και επειδή στο σπίτι φαίνεται ότι κρίνεται συνεχώς για τη σχολική επίδοσή της, ψάχνει άλλους τρόπους για να την αποκτήσει. Πώς; Θέλει να φανεί «in» στο σχολικό της περιβάλλον.

 

Η αλήθεια είναι πως η ταυτότητα των εφήβων χτίζεται κατά ένα μεγάλο ποσοστό από τα πρότυπα που προωθούνται μέσα από τις παρέες. Η απόρριψη από αυτό το κοινωνικό σύνολο είναι κάτι που φοβίζει ιδιαίτερα τους εφήβους που προσπαθούν να «χτίσουν χαρακτήρα».

 

Σε αυτή τη διαδικασία, οι έφηβοι χρειάζονται ουσιαστική αναγνώριση και επιβράβευση από το οικογενειακό περιβάλλον. Ο χαρακτήρας που παλεύουν να χτίσουν δεν πρέπει να ταυτίζεται με την επίδοση στο σχολείο. Με άλλα λόγια, ο έφηβος χρειάζεται επιβράβευση για τη γενικότερη συμπεριφορά του και τις συνολικές εκδηλώσεις του χαρακτήρα του.

 

Στα πιο απλά καθημερινά πράγματα, μπορούν οι γονείς να δίνουν στο παιδί τους αξία και ενδιαφέρον για να δημιουργήσει την εικόνα του εαυτού του πέρα από την εικόνα του «in» που πλασάρεται από το σχολείο, την τηλεόραση, τη μόδα ή τη μουσική. Η Μαρία καταφεύγει στο ψέμα όχι τόσο γιατί το πάρτι που θέλει να πάει είναι απαγορευμένο για τα δεδομένα της μητέρας της, αλλά γιατί φοβάται πως δεν μπορεί να εξηγήσει καθόλου τις ανάγκες και τα «θέλω» της, πέρα από τη σχολική της επίδοση.


 

Τα ονόματα που χρησιμοποιήθηκαν είναι τυχαία.

Facebook

Like us on :

Άρθρα
Αντίληψη & Μαθησιακές Δυσκολίες

Η σκέψη μεγαλώνει σαν το σώμα μας;

Σεξουαλική εξάρτηση

Υπάρχει εθισμός στο σεξ;

Έκτρωση...Το τίμημα της σχέσης;

Ο «πελαργός» ήταν ένα ψέμα, όχι ένα λάθος!

Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση ατόμων με αναπηρία

Η ελευθερία ενός ατόμου ορίζεται από τη διαφορετικότητά του.


Δημιούργημα της: Dynamic Works
Powered By: EasyConsole CMS